Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe w Polsce mają obowiązek sprawdzić numer PESEL klienta przed udzieleniem pożyczki lub podpisaniem umowy kredytowej. To, czy numer PESEL jest zastrzeżony, będą sprawdzać także notariusze i operatorzy telekomunikacyjni.
Numer PESEL jest jedną z najważniejszych danych, jakimi dysponujemy.
Jeśli wykorzystają go niepowołane osoby, możemy znaleźć się w trudnej sytuacji, ale jeżeli obywatel zastrzeże swój numer PESEL, informacja o tym pojawi się w Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL. Od 1 czerwca br. banki i firmy pożyczkowe oraz notariusze i operatorzy telekomunikacyjni muszą sprawdzać ten rejestr, nim podpiszą umowę z klientem. W przypadku udzielenia pożyczki pomimo zastrzeżenia numeru PESEL, osoba poszkodowana, której dane skradziono, nie będzie musiała spłacać zadłużenia, które zaciągnęli oszuści.
Swój numer PESEL będziemy mogli zatrzeć w formie:
- w aplikacji mobilnej mObywatel 2.0,
- w serwisie internetowym mObywatel,
- w dowolnym urzędzie gminy.
W razie potrzeby możemy w każdej chwili cofnąć zastrzeżenie i po kilkudziesięciu minutach ponowić zastrzeżenie.
Co ważne – fakt zastrzeżenia numeru PESEL nie ma wpływu na przeprowadzane sprawy urzędowe, sprawy związane z naszym zdrowiem, ważność dokumentów, a także na podróżowanie, podpisywanie dokumentów czy korzystanie z usług pocztowych, gdzie Poczta Polska nie ma ustawowego obowiązku weryfikowania naszego PESEL.
Są jednak sytuacje, podczas których numer PESEL musi być poddany weryfikacji i wówczas nie może być zastrzeżony:
– sprawy załatwiane w bankach: otwarcie konta, zaciągnięcie pożyczki, zakup ratalny, wypłata gotówki z banku w wysokości pow. 3- krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę.
– zawarcie i podpisanie aktu notarialnego.
I na koniec – numer PESEL zostanie automatycznie zastrzeżony w przypadku zgłoszenia utraty dowodu osobistego. Pozostaje on wówczas zastrzeżony, do momentu (najwcześniej po 30 minutach), kiedy my sami cofniemy zastrzeżenie.